The Educational Thought of Syaikhah Rahmah Elyunusiyyah: Paving the Way for a Humanistic and Islamic Education
Keywords:
Educatif Thoughts of Syaikhah Rahmah El Yunusiyyah, Humanism, IslamicAbstract
This article delves into the educational thoughts of Syaikhah Rahmah El Yunusiyyah, inspiring a paradigm shift in education towards humanistic and Islamic aspects. Employing a qualitative approach and literature analysis, this research explores the educational concepts advocated by Syaikhah Rahmah. She emphasizes the urgent need to pave the way for education that not only prioritizes academic aspects but also considers the dimensions of humanity and Islamic values. Syaikhah Rahmah's holistic approach encompasses spiritual, intellectual, and social aspects in learning, creating a humanistic environment that nurtures values of justice and empathy. Consequently, this article provides a profound overview of the relevance of Syaikhah Rahmah's thoughts in establishing an educational system that produces quality individuals with an Islamic spirit and a concern for humanity. This research introduces new insights for the development of Islamic education literature, supporting an educational agenda based on humanism and Islamic values in the contemporary era.
References
Abdurrahman. (2023). Jurnal pendidikan Islam. Jurnal Pendidikan Islam, 13(1), 16–34.
Adib, M. A. (2022). Rahmah El Yunusiyah: Konsep Pendidikan Agama Islam dan Relevansinya di Abad-21. Al-Fikra: Jurnal Ilmiah Keislaman, 21(2), 99–112.
Afiqul Adib, M. (2022). Pendidikan Kontekstual Dan Keterikatan Dengan Masyarakat (Analisis Pemikiran Rahmah El Yunusiyah). JURNAL HURRIAH: Jurnal Evaluasi Pendidikan Dan Penelitian, 3(2), 71–81.
Ahmad, A & Hori. (2020). Pemikiran Pendidikan Islam.
Al Fathoni, dkk. (2023). Studi Kritis Terhadap Pembaharuan Pemikiran Pendidikan Islam Abdul Karim Amrullah, Abdullah Ahmad, Rahmah El-Yunisiyah, Dan Syekh Sulaiman Ar-Rasuli. Journal Of International Multidisciplinary Research Studi, 1(2), 589-596.
Arif, M. (2021). Akhlak Islam dan Pola Edukasi nya.
Dahlan, dkk. (2022). Konsep Pendidikan Perempuan Islam Menurut Rahmah El Yunusiyyah Tentang Kesetaraan Pendidikan Bagi Kaum Perempuan.
Dawiyatun. (2020). Islam dan Pendidikan Kritis: Menata Ulang Islam yang Memihak, 27-45.
Faiz, A & Soleh. (2021). Implementasi Pendidikan Karakter Berbasis Kearifan Lokal.
Fikri M. (2023). Konsep Pendidikan Rahmah El Yunusiyyah di Perguruan Tinggi Diniyyah Putri Padang Panjang, 4(2), 20-38.
Firmansyah, M. Z., Sa’duh, S., Hasibuan, R. P., & Gusmaneli, G. (2023). Meningkatkan Kualitas Pendidikan di Indonesia: Peran Sentral Pilar-Pilar Pendidikan dalam Membentuk Generasi Unggul. AL-IMAM: Journal on Islamic Studies, Civilization and Learning Societies, 4, 57–66.
Furoidah, A. (2019). Tokoh Pendidikan Islam Perempuan Rahmah El Yunusiyyah. Falasifa, 10(2), 20-28.
Futiha, dkk. (2024). Konsep Dasar Pendidikan Pesantren Dalam Sudut Pandang Rahmah El Yunusiyyah. Jurnal Tsaqofah, 4(1), 619-631.
Harahap, H., Handrianto, B., & Tamam, A. M. (2023). Implementasi Teori Belajar Humanistik dalam Pembinaan Perilaku Etis Islami di Sekolah, 5(1).
Hasibuan, A. I. (2023). Rahmah El Yunusiyah: Transformation of Islamic Education and Its Role in Women ’ s Education in Padang Panjang. November, 3275–3288.
Iis & Islamia. (2022). Kiprah Rahmah El Yunusiyyah Terhadap Pendidikan Islam Bagi Perempuan.
Isnaini, R. (2016). Ulama Perempuan dan Dedikasinya dalam Pendidikan Islam (Telaah Pemikiran Rahmah El-Yunusiyah). Jurnal Pendidikan Agama Islam, 1–18.
Monicha, F., & Yenti, E. (2022). Pendidikan Perempuan Menurut Rahmah El-Yunusiyah Dalam Perspektif Hadis. Jurnal Ilmiah Multidisiplin Indonesia, 2(1), 198–204.
Mustoip, S. (2018). Implementasi Pendidikan Karakter.
Nafilah, A. (2017). Rahmah El Yunusiyyah Kartini Padang Panjang (1900-1969), 10(2).
Nur’aeni, I., Fajrudin, & Marlina, D. (2022). Peran Rahmah El-Yunusiyah dalam Pendidikan Islam Modern di Indonesia 1923-1969. Historia Madania, 6(1), 131–146.
Rohmah, F. (2022). Peran Syaikhah Rahmah El Yunusiyyah dalam Pendidikan dan Kemerdekaan Indonesia.
Roikhatun, A. (2022). Konsep Pendidikan Perempuan Berbasis Islam Pemikiran Rahmah El Yunusiyyah.
Roni Rodhin, & Miftahul Huda. (2020). Rahmah El-Yunisiyah’s Dedication in Islamic Education For Women in Indonesia. International Journal on Advanced Science, Education, and Religion, 3(3), 452.
Satria, O. (2020). Partisipasi Ulama Perempuan Dalam Penyebaran Islam Di Nusantara Melalui Pendidikan. The International Journal of Pegon: Islam Nusantara Civilization, 3(2), 131–160.
Septiani, L. A. (2021). Humanisme dalam Islam. Jurnal Ilmiah, 111.
Suparjo, S. (2022). Pemikiran Filsafat Pendidikan Islam: Mengintegrasikan Nilai-Nilai Keislaman Dalam Konteks Pendidikan Holistik. Jurnal Konseling Pendidikan Islam, 3(2), 455–460.
Wati, S., & Eliwatis, E. (2021). Rahmah El- Yunusiyyah (Inspirator Pendidikan Bagi Kaum Hawa). At-Tarbiyah Al-Mustamirrah: Jurnal Pendidikan Islam, 2(1), 51.
Yundri, dkk. (2022). The Leadership and The Roles of Rahmah El Yunusiyyah in Empowering Women in Minangkabau Society, 1(1), 815-825.
Yusuf, M. (2019). Pendidikan Holistik Menurut Para Ahli. In Encephale, 53(1), 59–65.
Zulhamdan. (2022). Komparasi Pemikiran Pendidikan Rahmah El-Yunusiyah dan Ahmad Surkati. Jurnal Pendidikan Dan Konseling, 4(4), 1322–1332.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Davina Nava Eliza, Herlini Puspika Sari
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.