PENANAMAN KESADARAN GENDER BAGI REMAJA UNTUK MENCEGAH PERILAKU LGBTQ+ DAN GENDER DYSPHORIA

Authors

  • Ananda Syaviyra UIN Suska Riau
  • Raja Rahima Munawarah Raja Ahmad UIN Sultan Syarif Kasim Riau

Keywords:

Role, Guidance and Counseling Teacher, Gender Awareness

Abstract

This study aims to find out: 1) The role of BK teachers in instilling gender awareness in students, 2) Supporting factors for the role of BK teachers in instilling gender awareness in students. This type of research is qualitative. The main informants are 4 BK teachers and additional informants are 8 students. The data of this research was obtained through interviews and documentation. The final results of this study show that (1) The role of BK teachers in instilling gender awareness in students includes the role of motivator, learning developer, self-potential developer, problem prevention, building students' noble character, informant, and facilitator. (2) Supporting factors in instilling gender awareness in students are cooperation and a sense of responsibility. This collaboration is established between BK teachers and subject teachers, homeroom teachers, parents, and parties involved in the form of basic services for providing information about gender. There is a sense of responsibility as a teacher and parent of students at school as a mandate from the school and Allah SWT

References

A.M.G, V. D. (2022). Peran Komunikasi Persuasif Orang Tua dalam Pembentukan Jati Diri Remaja,. BINA GOGIK, 9(1), 183.

Abdul Majid dan Dian Andayani. (2011). Pendidikan Karakter Perspektif Islam. PT Remaja Rosdakarya.

Al-Quran dan Terjemahannya. (2010). No Title. In Surah At-Tagaabun, (p. 558). Diponegoro.

Aryanti, Z. (2016). Faktor Resiko Terjadinya LGBT pada Anak dan Remaja. Media.Neliti.Com, 13(3), 44–50. https://media.neliti.com/media/publications/154889-ID-none.pdf

Dien Gusta Anggraini Nursal, dkk. (2020). Pemanfataan Pusat Informasi dan Konseling Remaja (PIK-R) oleh Remaja di SMK Kota Padang. IAKMI Jurnal Kesehatan Masyarakat Indonesia, 1(3), 111.

Djoko Siswanto Muhartono. (2020). Pentingnya Regulasi Pengarusutamaan Gender dalam Pembangunan Daerah di Kabupaten Kediri,. Jurnal Ilmu Sosial Dan Ilmu Politik, 13(2), 122.

Doni Koesoema A. (2010). Pendidikan Karakter Strategi Mendidik Anak di Zaman Global. Grasindo.

Farida Isroani, D. (2023). Psikologi Perkembangan. CV. Mitra Cendekia Media.

Fatma Rizki Intan. (2022). Pentingnya Pembelajaran Gender di Lembaga Pendidikan Anak Usia Dini. PERNIK Jurnal PAUD, 5(2), 21.

Gumilang, G. S. (2016). Metode Penelitian Kualitatif dalam Bidang Bimbingan dan Konseling,. Jurnal Fokus Konseling, 2(2), 153.

Habsy, K. A. (2023). Pertumbuhan LGBT di Kota Pekanbaru dan Dampak Sosialnya terhadap Lingkungan Keluarga Perspektif. In Sadd Al-Dzari’ah.

Hartati, dkk. (2021). Gambaran Motivasi Berprestasi Siswa Kelas VIII MTs Al-Bidayah,. FOKUS Jurnal Kajian Bimbingan & Konseling Dalam Pendidikan, 4(5), 354.

Hasnah, H., & Alang, S. (2019). Lesbian, Gay, Biseksual Dan Transgender (Lgbt) Versus Kesehata: Studi Etnografi. Jurnal Kesehatan, 12(1), 63–72.

Juliana I, Rahmayanti D, Astika E. (2018). Tingkat Pengetahuan dan Sikap Siswa SMP tentang Kesehatan Reproduksi Remaja berdasarkan Keikutsertaan pada Program Pusat Informasi dan Konseling Remaja (PIK-R). Dunia Keperawatan, 6(2), 98.

Juwariyah, J. (2010). Dasar-dasar Pendidikan Anak dalam Al-Quran,. Teras.

Kewal, A. S. M. & S. S. (2015). Motivasi Belajar pada Mahasiswa (Student Learning Motivation). Jurnal Pendidikan Akuntansi Indonesia, 13(2), 2.

Khairul Al-Habsy. (2023). Fenomena LGBT di Kota Pekanbaru dan Dampak Sosialnya terhadap Eksistensi Keluarga Perspektif Sadd Al-Dzari’ah. SRJal-HadiCIB: Multi Disipliner Ilmu Humaniora Dan Ilmu Sosial, 1(2), 72.

Luthvan Hilman. (2019). Studi Kasus tentang Kesadaran Gender Peserta Didik SMA Muhammadiyah 2 Sumberrejo Kab. Bojonegoro,. Jurnal Mahasiswa Universitas Negeri Surabaya, 1.

Muarif, H. S. & A. S. (2022). Peran Guru BK dalam Memahamkan Arti Penting Belajar. Jurnal At-Taujih: Jurnal Bimbingan Dan Konseling Islam, 2(1), 42.

Muh. Khaerul Watoni A. (2020). Penerapan Kesetaraan Gender dalam Pendidikan pada Siswa di SMAN 5 Mataram,. Solidarity, 9(1), 812.

Muh Farozin, dkk. (2016). Panduan Operasional Penyelenggaraan Bimbingan dan Konseling Sekolah Menengah Pertama,. Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan Direktorat Jenderal Guru dan Tenaga Kependidikan,.

Muh Farozin, D. (2016). Panduan Operasional Penyelenggaraan Bimbingan dan Konseling Sekolah Menengah Pertama. Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan Direktorat Jenderal Guru dan Tenaga Kependidikan,.

Mustabsiroh, N. (2022). Urgensi Bimbingan dan Konseling Berwawasan Gender pada Anak Usia Dini sebagai Upaya Membangun Pendidikan Ramah Anak. Jurnal Al-Taujih Bingkai Bimbingan Dan Konseling Islami, 8(2), 130.

rd Tarbiyah Suska Conference Series

– 16 August 2024

ISSN -3046-8485

Available online at Journal homepage: https://jom.uin-suska.ac.id/index.php/TSCS

Email: tscs@uin-suska.ac.id

Novitasari, R. D. (2019). Analisis Penerapan Penguatan Pendidikan Karakter sebagai Implementasi Kurikulum 2013. Indonesian Values and Character Education Journal, 2(2), 81.

Nurulhaq, D. (2021). Urgensi Iffah bagi Masyarakat Sekolah. ATTHULAB: Islamic Religion Teaching & Learning Journal, 6(1), 56.

Prasasti, S. (2017). Kenakalan Remaja dan Faktor Penyebabnya,. Prosiding SNBK, 1(1), 29.

Rahmat, A. A. & A. (2022). Pengembangan Potensi Diri Peserta Didik melalui Proses Pendidikan,. Attadib: Journal of Elementary Education, 5(1), 40.

Restu Rahayu. (2022). Implementasi Kurikulum Merdeka Belajar di Sekolah Penggerak. Jurnal Basicedu, 6(4), 6317.

RIAU, M. P. (2023). Gubernur Riau Ajak Masyarakat Selamatkan Generasi Bangsa dari LGBT. https://www.infopublik.id/kategori/nusantara/753301/gubernur-riau-ajak-masyarakat- selamatkan-generasi-bangsa-dari-lgbt.

Samsudin, A. M. A. (2021). Peran Guru Profesional sebagai Fasilitator dan Komunikator dalam Kegiatan Belajar Mengajar. Edupoedia, 5(2), 128.

Sani, A. (2023). Heboh Grup LGBT Pelajar SMA di Pekanbaru, Ini Hasil Penelusuran Disdik Riau. Kompas.Com.

Sari, I. K., Indah, R., Dewi, S., & Morika, H. D. (2020). Bahaya Lesbian, Gay, Biseksual, Transgenders (LGBT) di SMA Kota Padang. Jurnal Abdimas Saintika, 2(1), 87.

Seprianto, dkk. (2023). Problematika Bimbingan Konseling Multikultural di SMPIT Aninnda’ Lubuklinggau. NUSANTARA: Jurnal Ilmu Pengetahuan Sosial, 10(5), 2247.

Sugiarto, E. (2015). Menyusun Proposal Penelitian Kualitatif: Skripsi dan Tesis,. Suaka Media.

Uno B, H. (2021). Teori Motivasi dan Pengukurannya: Analisis di Bidang Pendidikan,. PT Bumi Aksara,.

Wan Sallha Yusoff, D. (2010). Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Penentuan Identiti Diri Remaja Melayu. Semainar Pendidikan Melayu Antar Bangs, 4.

Zucker, K. J. (2017). No Title. Epidemiology of Gender Dysphoria and Transgender Identity. Sexual Health, 14(5)(404–411.), 3.

Downloads

Published

2024-10-18

How to Cite

Ananda Syaviyra, & Raja Rahima Munawarah Raja Ahmad. (2024). PENANAMAN KESADARAN GENDER BAGI REMAJA UNTUK MENCEGAH PERILAKU LGBTQ+ DAN GENDER DYSPHORIA. Tarbiyah Suska Conference Series, 3(1), 191–202. Retrieved from https://jom.uin-suska.ac.id/index.php/TSCS/article/view/3627